سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 برای مشاهده بر روی عبارت ذیل کلیک فرمایید.

 

یکصد حدیث در یکصد موضوع

 

 





      

استفتائات مقام معظم رهبری
برای مشاهده روی کلمه نماز کلیک بفرمایید

التماس دعا





      

 

برای آگاهی از اوقات شرعی شهرهای گوناگون روی کلمه اوقات شرعی نماز کلیک بفرمایید.





      

نماز در آیات و روایات

 

معراج مؤمن

 

پیامبر (ص) :

 

الصلوة ، معراج المؤمن

 

نماز، معراج مؤمن است .

 

کشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29

 


نماز نور مؤمن

 

پیامبر (ص):

 

الصلوة نور المؤمن

 

نماز نور مؤمن است .

 

شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396


نشانه ایمان

 

پیامبر (ص) :

 

علم الایمان الصلوة

 

علامت و نشانه ایمان نمازاست .

 

شهاب الاخبار، ص 59


نماز ستون دین

 

پیامبر (ص) :

 

الصلوة عماد دینکم

 

نماز، پایه و ستون دین شماست .

 

میزان الحکمه ، ج 5، ص 370

ادامه مطلب...



      

 بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

نماز، کامل‌ترین جلوه نیایش و زیباترین چهره ستایش و بهترین صورت سپاس از خالق و خدای سرمد است که نماز را در اولویت نظام تکوین به مصداق «و ما خلقت الجن و الانس الا یعبدون» هدف آفرینش جن و انس عنوان فرموده و در نظام تشریع، سرلوحه کار همه پیامبران عظام از آدم تا خاتم قرار داده است که این را اساس دین و عماد دین‌داری دانسته‌اند.

امّا فراتر از این جایگاه نماز، وجهه اجتماعی نماز است که وظیفه‌ای مضاعف و رسالتی سنگین بر دوش حکومت یافتگان از بندگان می‌گذارد تا سیاست، رنگ خدایی به خود گیرد و قدرت در محراب عبادت، زانوی تواضع بر زمین زند و مسئولیت معاش و معاد خلق را بر دوش خود احساس کند. امید آن که کارگزاران نظام مقدس اسلامی، سطر اوّل برنامه‌های خود را با راهبرد «ما نماز را به پا می‌داریم» قرار داده، صلاح و فلاح همگان را سرلوحه امور خویش قرار دهند.

تلاش برای اقامة نماز پرشور، آکنده از اشتیاق و سرشار از معرفت که مطلع نوید بخش این حرکت سازمان یافته، با ندای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای «مدظله‌العالی» شکل گرفته است، ستاد اقامه نماز را نیز بر آن داشت تا بر مبنای فرامین معظم‌له، تلاش‌هایی در امر اقامه نماز را به انجام رساند که شرح مختصری از آن در ادامه از محضر شما خواننده گرامی خواهد گذشت. در پایام امید می‌رود همه ما مشمول دعای حضرت ابراهیم (ع) شویم که فرمود:

«خدایا من و فرزندانم را از نمازگزاران قرارده»

تاریخچه ستاد اقامه نماز:

ستاد اقامه نماز، ‌مؤسسه‌ای است غیردولتی که با تنفیذ مقام‌ معظم‌ رهبری(مدظله‌العالی) وتحت نظر هئیت امنایی متشکل از شخصیت‌های فرهنگی در سال 1369 تأسیس گردید.دفاتر ستاد اقامه نماز در مراکز استان‌های کشور و 320 شهرستان،‌ وظیفه ترویج و توسعه فرهنگ نورانی نماز را عهده‌دار می‌باشند.

فعالیت‌ ستاد اقامه نماز بر پایه موارد زیر استوار است:

الف: نص صریح قرآن‌کریم:

(الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه وأمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر) (آیه41 سوره حج)

وقتی قرآن‌کریم، ‌اولین نشانه حکومت صالحان را اقامه نماز می‌داند، جای هیچ ابهامی نیست که برنامه‌ریزی برای اقامه آن،‌ وظیفه حکومت ‌است‌که ‌نیاز به بسیج امکانات و توانمندی‌های لازم برای رسیدن به اهداف نماز دارد.

ب: پیام‌های مقام‌معظم‌رهبری به اجلاس‌های سراسری نماز:

بحمد ا...تاکنون هفده اجلاس سالانه نماز با موضوعات وعناوین مرتبط نظیر"نماز و خانواده"، "نماز و رسالت دانشگاه" با مشارکت دستگاه های مختلف اجرایی مرتبط، نظیر وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و... انجام گرفته است. هجدهمین اجلاس نماز موضوع "نماز، مسجد وجوانان" و با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف‌ و امور خیریه، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد رسیدگی به امور مساجد، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌ هنری مساجد کشور، شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ جمعه و نیروی مقاومت بسیج برگزار می گردد.


ج : طرح جامع اقامه نماز:

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 566 مورخ 4/5/84 به منظور توسعه و تعمیق باورها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و استقرار نظام‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری و نظام‌های مدیریت عالی و بهبود و اصلاح امر اقامه نماز در کشور مبتنی بر سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری، طرح جامع توسعه فرهنگ اقامه نماز را تصویب نمود.

د: آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز "تصویب‌نامه هیأت وزیران:

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1/12/1375 بنا به پیشنهاد ستاد اقامه نماز و با عنایت به توصیه‌های مقام‌معظم‌رهبری، ‌آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز را در 20 ماده و 3 تبصره تصویب و به کلیه وزارتخانه‌ها ،‌سازمان‌ها و مؤسسات دولتی،‌ نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ نمود. ضمناًً هیأت وزیران در جلسه مورخ 29/10/1381 بنا به پیشنهاد مجدد ستاد اقامه نماز دوازده بند اصلاحیه را از تصویب اعضاء گذراند .

رسالت ستاد :

1-ترویج و توسعه فرهنگ نماز در جامعه .
2- شناسایی زمینه ها ، ضرورت ها و ظرفیت های جامعه در ارتباط با نماز.
3- تولید فکر ، تصمیم و برنامه ، نهاد سازی و ظرفیت سازی در جهت تحقق اهداف مورد نظر.
4-حمایت و پشتیبانی معنوی از فعالیت های مرتبط با ترویج و توسعه فرهنگ نماز.
5- برنامه ریزی ، نظارت و ارزیابی فعالیت دستگاه های اجرایی در امر اقامه نماز.
6-ارزیابی مستمر وضعیت اقامه نماز در جامعه و ارائه نتایج آن به نهادهای مسؤول.

ادامه مطلب...